Színházban voltam szombaton és gondoltam, eleget teszek a központi felhívásnak: megírom.
Szeredás András és Fodor Tamás elővették Kafkát, merthogy már régen kiabáltak mondatai a lapokról, ki kellett nyitni a könyveket, hogy előbújhassanak, hogy szembesülhessünk velük. Röviden ez lehet rá a magyarázat, hogy miért pont Kafkát és miért pont most.
(Elfogultságot jelentek be.)
És még mielőtt bármiféle megjegyzést kapnék: nem, nem vagyok kritikus, nem írok színházi kritikát és igen, a fent említett személyekkel (Kafka, Szeredás, Fodor) elfogult vagyok.
Kafkával kapcsolatban azért, amiért mindenki, aki olvasott már tőle valamit – mert lehet szeretni, vagy nem szeretni, de ez a fránya író, egyet nem hagy: hogy közömbösek legyünk vele szemben.
Szeredás Andrással azért, mert színházi (és szinkron) dramaturgként, a szakmát mesterfokon művelő, kíváncsi, művelt, nyitottan gondolkodó, kivételesen értékes emberként ismertem meg, aki személy szerint nekem még ennél is többet jelent, hisz az ő segítségével, közvetítésével ismerhettem meg a nemzetközi színházi világ több ágának különleges értékeit, amikor a 90-es években, videó felvételeken mutatott meg például revelációként ható opera, vagy táncszínházi előadásokat. Egyszemélyes színháztörténeti egyetemként tágította a világképemet.
Fodor Tamással pedig azért vagyok elfogult, mert szeretem. Szeretem, ahogy gondolkodik, szeretem, ahogy gondolkodtat, szeretem, ahogy alkot, szeretem, hogy van közlendője, szeretem, ahogy nem változik különböző szélirányok hatására. Ettől hiteles. Hiteles rendezőként, színészként, színházcsináló alkotóként és így tudott emberként is hiteles maradni. Lehet, hogy akadnak dolgok, amikben nem értek egyet vele (most egy ilyen se jut eszembe), de a közlendőjére mindig érdemes odafigyelni.
Ennyit az elfogultságomról.
(Az előadás.)
„Mélyen Tisztelt K.!”
színjáték
Franz Kafka levelei, naplói, elbeszélései
és A kastély c. regénye nyomán
írta: Fodor Tamás és Szeredás András
***
A Stúdió K Színház hosszú évtizedek óta színesíti a hazai színházi palettát. Jellemzően friss szemlélettel nyúlnak a darabokhoz, észreveszik az örökérvényű és ettől aktuális momentumokat, megmutatják a minket körülvevő világ visszásságait, az emberi természet szépségét vagy éppen kiábrándító oldalát, arra ösztönözve, hogy lássunk és gondolkodjunk. Így tálalják Kafkát is. Helyenként teljesen direkt utalásokkal a mára, de még hátborzongatóbb, amikor az oly régen megfogalmazott kafkai mondatokra a jelenkorból ismerünk rá.
Időtlenek a jelmezek, a tárgyak: a „boldog békeidőket” idéző ruháktól, a baseballsapkáig, a műanyag kukától, a kurblis gramofonig. A játéktér mobilizálható elemekből áll, minimális változtatással kerülünk más-más térbe, miközben azt is érezzük (lehet, hogy ez nem szerepelt az alkotók szándékai közt, de én személy szerint úgy éreztem), hogy nem mozdulunk, ugyanott vagyunk, nem jutunk előre.
Ebben a térben jelenik meg K., kívülállóként, határozott céllal. És itt szembesül vele, hogy idegen, kilóg a sorból, nincs rá szükség. Persze, lehetne éppen őt is használni, ha beállna a sorba, ha a rá kirótt szerepet játszaná, ha feladná önmagát. És valljuk be, többször előfordulnak megingások. Az érzelmi motiváció, a szeretett nő kedvéért, vagy éppen a megfelelni akarás miatt, ami felvillantja a továbbjutás reményét. Ám hamar kiderül, hogy mindez (és minden) független tőle, nincs feladata, nem kell teljesítményt nyújtania, csak annyi lenne a dolga, hogy legyen olyan, amilyennek elvárják tőle.
Mindeközben kaleidoszkópszerűen bukkannak fel és változnak a jól ismert archetípusok. A „hivatalnak packázásai” közepette, a joviális polgármester tárja szét kezét: segítene ő, de nem tud, más az ügymenet. Az aktáknak megvan a saját útja, oda és vissza az íróasztalok között, perpetuum mobileként, folyamatos mozgásban vannak és mozgásban tartják a rendszert. (Ezen túl, testgyakorlásnál, súlyzó helyett is kitűnően használhatók. A rendszerbe még be nem tört K. és a néző számára nyilvánvaló, hogy egyébre nem is alkalmasak.)
A tanító testesíti meg a szisztéma ideológusát, felvezetve annak filozófiáját (például a „védekezzünk az idegenekkel szemben” paranoiás nacionalizmusát), az ifjúság érdekében mélyen beágyazva az oktatási rendszerbe. Mialatt nevetünk az abszurditásán, a hideg futkározik a hátunkon, amikor a mindennapjainkból ismerős mondatokat halljuk.
Az előadás a bemutató óta is változik, fejlődik, alakul. Direkt aktualizálásának harsány humora fájdalmas. Gördülékenyen működő, hétköznapi abszurditása nyomasztóan mulatságos. Könnyedén asszociálunk az oktatási reform visszásságaira, a napi kulturkampfra, de az előadás végén, a markából saját hamvait pergető K.-ról nekem még a megalázó és embertelen „szociális temetés” is bevillant, miközben elhangzik a mű legütősebb poénja, ami egyben a slusszpoén is.
(A csapat.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.